TwweeT en de kleine dingen

woensdag, mei 15, 2002

Verkiezingen
Om mezelf ook te kunnen plaatsen in het Nederlandse partij-landschap, heb ik jullie testje ook eens gedaan. Resultaat was behoorlijk links... Maar aan de relevantie van deze test voor mij als belg, mag, nee moet, duchtig getwijfeld worden. Dacht dat ik toch ietwat op de hoogte was van het reilen en zeilen aan de overkant van de grens, blijkt toch niet zo te zijn. De finesses ontgaan me, en net daarrond draait het blijkbaar. Wat moet er veranderen aan de euthanasie-wetgeving? Hoe is dat bij jullie geregeld? In bepaalde gevallen toch toegestaan, niet? Een gokje dus. En zo waren er nog enkele vragen...
Stel dat ik nu op SP, zoals de test me aanraadt, zou stemmen, heb ik er bovendien helemaal geen idee van wie er achter deze partij zit, hoe de partij zich tegenover de andere verhoudt, hoe groot de partij nu is (klein heb ik zo een vaag vermoeden) of wat er net in het partijprogramma staat te lezen...

Voor de aardigheid, hier toch het resultaat. (extrapolleren naar belgische situatie is ook niet echt relevant)
Je hebt voor SP, 80 punten behaald
Je hebt voor Groen Links, 74 punten behaald
Je hebt voor PvdA, 64 punten behaald
Je hebt voor D'66, 55 punten behaald
Je hebt voor ChristenUnie, 49 punten behaald
Je hebt voor SGP, 41 punten behaald
Je hebt voor Leefbaar Nederland, 38 punten behaald
Je hebt voor CDA, 33 punten behaald
Je hebt voor Lijst Pim Fortuyn, 26 punten behaald
Je hebt voor VVD, 24 punten behaald