TwweeT en de kleine dingen

zondag, juni 09, 2002

Meer verkeer
Steve Stevaert heeft een nieuw voorstel. Wie de nummerplaat van zijn wagen inlevert, kan voortaan drie jaar lang gratis op de Vlaamse bus en tram. Mooi... Op deze manier wil onze minister het wagenpark inkrimpen en mensen stimuleren mun wagen definitief aan de kant te laten staan. Daar kunnen we alleen maar achter staan. Maar echt veel effect vrees ik niet dat er van deze maatregel zal uitgaan. Wie geeft er nu zijn wagen op in ruil voor een gratis abonnement? Een aantal bejaarden misschien, die aanvoelen dat het auto-rijden hen steeds minder afgaat? Maar zij mogen sowieso al gratis op de bus... Ik bedenk ook dat gezinnen die er jaren geleden al bewust voor kozen, zich géén auto aan te schaffen, nu uit de boot vallen. Zij (en ik weet het, zoveel zijn dat er niet) spanden zich al jaren in om het openbaar vervoer ten volle te benutten, tegen betaling nota bene. En voor hen zou er niets veranderen... toch een beetje een gemiste kans. Dat Patrick Dewael dit voorstel als populistisch bestempeld, daar kijk ik ook maar vreemd van op. Ik dacht dat populistische voorstellen een brede bevolkingsgroep aanbelangden, niet slechts een aantal bejaarden?