TwweeT en de kleine dingen

vrijdag, juni 21, 2002

Spelling
Vandaag heeft zowat elk Nederlands woord slechts één correcte spelling. (Met vele uitzonderingen op deze regel weliswaar). Vroeger was dit ongetwijfeld niet anders. en als ik vroeger zeg bedoel ik, het begin van deze eeuw ofzo. De huidige spelling en de toenmalige verschillen duidelijk op vele vlakken van elkaar. "Hij heeft aanveerdt", was geen uitzondering, of deze zin uit 1912: "Men zou b.v. met de ouders van eenen goeden gast een kotrackt kunnen maken voor eenige jaren en den gast op de hoogte stellen van de praktische en technieke middelen om den stiel te leeren op drie jaren." Als ik zulke zinnen letterlijk wil noteren, dan neem ik het niet te nauw met mijn spelling/notatie. Als jaren toen correct was, zal leren met slechts twee e's het ook wel zijn? Waarschijnlijk was dat niet zo. Niet erg slim van mij.