TwweeT en de kleine dingen

woensdag, juni 19, 2002

Verstrooid
Vanmorgen kwam ik met m'n fietsje aan 't station. Dat is geen uitzondering, het gebeurt zowat elke morgen. Ik zet mijn fiets altijd op dezelfde plaats, op een overdekt stuk fietsenparking waar veel volk passeert. Sociale controle is misschien nog het beste middel om fietsdiefstal te vermijden. Maar daar laat ik het niet bij: ik gooi er nog eens twee fietssloten bovenop. Vanmorgen constateerde ik dat mijn degelijk U-slot niet op zijn normale plekje aan het stuur hing. Onmiddellijk was ik wakker: had ik het thuis laten liggen? Waar had ik het het laatst gebruikt? Kon ik mijn betrekkelijk nieuwe fiets een hele dag achterlaten met slechts één slot? Waar kon mijn degelijk slot zijn? Nee, thuis had ik het niet gehad, en gisteren was ik na mijn avondlijk tochtje van het station naar huis nergens meer geweest. Op dit plekje had ik het slot dus voor het laatst gebruikt. Wat heb ik dan speciaal gedaan gisteren? Oh ja, ik had twee zakken van de winkel bij. Ongeveer op dit punt aangekomen, begon er niet alleen in mijn schedelpan een lichtje te schijnen, twee fietsen verder lag mijn U-slot op de bagagedrager, zoals ik het achter gelaten had. Probleem opgelost.