TwweeT en de kleine dingen

dinsdag, juni 04, 2002

Voetbal
De voetbalgekte heeft blijkbaar toch nog positieve kantjes, zo ontdekte ik vandaag, op wat de eerste hoogdag voor het Belgische voetbal had moeten worden. Vanmorgen lichtte een collega ons mailsgewijs in over de actie van een plaatselijke boekhandel. Tijdens, en alléén tijdens - van het eerste fluitsignaal tot het laatste - de matchen van de Rode Duivels, kan je er al je boeken kopen aan een reductie van 20 %! Dat is één vijfde van de prijs minder! Mooi dacht ik, ik ga eens op zoek naar de verzamelde gedichten van Herman De Coninck. Ik twijfelde al veel langer over die luxueuze aankoop. Altijd had ik, soms op het nippertje, ik geef het toe, aan de verleiding weerstaan, maar zo'n kans als vandaag kreeg ik vast niet weer. (Behalve dan tijdens de ongetwijfeld nog talrijke matchen van de Belgen.) Tijdens de middagpauze trok ik naar de betreffende boekhandel. Na enig speurwerk zag ik de uitgave van Herman De Coninck in twee, mooi gebonden delen liggen. Daarnaast lagen de verzamelde gedichten in een dikke, onhandige paperback uitvoering. Het prijsverschil tussen beide was niet erg groot, dus de keuze was snel gemaakt: de mooie uitgave! Terwijl ik het 1-1 hoorde worden, trok ik naar de kassa om mijn langverwachte lectuur eindelijk echt in bezit te nemen (voor zover dat gaat natuurlijk met zulke lectuur). Hop, kaart door de lezer, pincode ingedrukt en de gedichten waren de mijne. Althans dat dacht ik toch... terug op mijn bureau bekeek ik mijn aankoop eens van naderbij: de flap vermeldde: Het proza... Vertwijfeld pijnigde ik mijn hersenen: proza... dat zijn toch geen gedichten. Tegen beter weten in hoopte ik nog even op een ruime interpretatie van het begrip proza... maar deze boekdelen beantwoordden inderdaad niet aan mijn verwachtingen... *zucht* Voetbal leidt tot snelle, onoverwogen aankopen met grote gevolgen...