TwweeT en de kleine dingen

maandag, juli 08, 2002

Zwemmen
Het stedelijk zwembad in M. is zowat elke avond open. Fijn! Hoef je nooit op voorhand te plannen, hoef je geen vaste zwemdag te hebben, altijd kan je er terecht. In L. waar ik vroeger ging zwemmen, was dat niet zo. Alleen op maandag- en woensdagavond was het zwembad open voor het publiek. Op maandag- én woensdagavond kon je me bijgevolg in het zwembad vinden. Niks keuzevrijheid als je twee keer per week wilt gaan zwemmen. Dat is nu wel anders. Ik kan niet op voorhand zeggen wanneer ik ga zwemmen, als ik zin heb, dan ga ik.
Toch zijn er ook belangrijke nadelen verbonden aan het systeem in M. Vandaag had ik amper dertig lengtes gezwommen, terwijl ik het gevoel had er al vijftig in de armen en benen te hebben zitten. Oorzaak: twintig crawlende zwemmers in de baan naast je. 't Was net zwemmen in de zee, zoveel deining veroorzaakte de lokale zwemclub. Zij nam vier banen in beslag, het talrijke publiek kon in de resterende twee aan de slag. Ik vind dat het zwembad zijn gewone "klanten" niet mag misleiden. Als je het zwembad open is voor het gewone publiek, moet het gewone publiek ook gewoon kunnen zwemmen, en geen golf-zwemmen. Ik heb echter dapper doorgebeten, en mijn zestig lengtes afgewerkt.