TwweeT en de kleine dingen

zondag, augustus 11, 2002

Opvoeding
Ik loop in een drukke winkelstraat. Ik wandel net iets sneller dan de man links van me. Hij loopt nog een beetje voor me uit. Ik wil hem voorbij steken. Veel plaats om naar rechts uit te wijken heb ik niet. Er zijn immers veel tegenliggers die me aan mijn rechterzijde willen passeren. Ik nader de man nu wel heel dicht. Hij ziet niet dat ik niet verder naar rechts kan lopen. Terwijl ik hem passeer, komt hij steeds verder mijn richting uit. Hij wil naar de andere kant van de straat. Dat komt niet goed. Hij komt in mijn private zone, en ik in de zijne. "Ga je nog botsen ook ofzo?" slingert de man me in mijn gezicht. "Sorry, dat was mijn bedoeling helemaal niet," mompel ik. "Dat is toch geen doen, zo dicht komen, dat is toch voor niks nodig! Niks manieren meer hé," vervolgt de man. Ik besluit hem te negeren en mijn weg te vervolgen op een veilige afstand. "Die opvoeding, die trekt er toch niet meer op!" roept de man me nog na voor een volle winkelstraat. Ik kijk niet meer om.