TwweeT en de kleine dingen

woensdag, oktober 23, 2002

Brood
Mijn grootvader houdt niet van bruin brood. Dat is zwak uitgedrukt, mijn grootvader verafschuwt bruin brood. Mijn grootvader heeft een oorlog meegemaakt, dat verklaart veel. Maar vorige week kwam ik een andere reden voor zijn afkeer aan de weet. Aan bruin brood voegen de landbouwers, de molenaars en de bakkers al hun afval toe, aldus mijn grootvader. Het kaf, het stro dat op de velden blijft liggen, gaat hop bij de bruine bloem. Alles wat er bij een molenaar op de grond terecht komt (van aarde, over muizenstrontjes tot ik-wil-het-niet-weten) veegt de molenaar regelmatig samen en voegt hij toe aan de bruine bloem. Bij de bakker hetzelfde: alles wat er op de grond valt, komt uiteindelijk terecht in de panda-broden, de 16-granen-broodjes, de zwarte-woud-broden, de linea-broodjes en de multi-granenbroden. Daarom eet mijn grootvader nooit bruin brood. Maar ik wel.