TwweeT en de kleine dingen

donderdag, oktober 17, 2002

Kleine dingen
« TwweeT en de kleine dingen », zo heet het hier. Over de grote dingen wilde ik niet schrijven, niet over de grote dingen in mijn leven, niet over de grote dingen in de wereld. Niet omdat de grote dingen mij niet raken. Ze raken mij teveel, ze laten weinig van mij heel. Maar een aandachtige lezer pikt er zo de grote dingen uit. Vele kleine dingen maken immers grote dingen.
En de grote dingen in de wereld ? Waarom heb ik het daar nooit over ? Niet omdat ze mij niet raken, niet omdat ik er geen mening over heb. Maar omdat mijn mening zo relatief is, omdat er genoeg andere plaatsen zijn waar ik én jullie daar mee terecht kunnen.
"TwweeT en de kleine dingen" dus. Maar soms kan ik niet anders dan over de grote dingen schrijven. Dan ben ik helemaal vol van die grote dingen, zo vol dat er geen plaats meer is voor kleine dingen. Maar ik moet de grote dingen hier geen plaatsje geven. Dat mag ik, maar moet ik niet.
Misschien blijft het hier leeg als de grote dingen geen ruimte laten voor de kleine dingen. Of werpen de grote dingen hier hun schaduw.