TwweeT en de kleine dingen

donderdag, november 28, 2002

Controle
“Goeiemorgen, mogen wij komen controleren of je bureau goed schoongemaakt is?”
Eventjes ben ik uit mijn lood geslagen. Natuurlijk mag dat. “Euh, ja, kom maar binnen.”
Een dame met een duidelijk Nederlands accent stapt mijn bureau binnen. Ze wordt op de voet gevolgd door een veel jonger meisje dat gegeneerd om zich heen kijkt.
Resoluut zet de dame koers naar het raam. Met één vinger strijkt ze over de vensterbank. Ongetwijfeld ligt er een grijs laagje stof op haar vinger nu. Ze noteert iets. Vervolgens kijkt ze eens om haar heen. Ik hoop dat ze het stof en de kruimels op de vloer ook zal opmerken. Het is immers al maanden geleden dat het hier nog eens schoongemaakt is. De dame merkt de telefoon op en neemt de hoorn van de haak. Weer noteert ze iets. Ik wist niet dat de telefoon ook een onderdeel behoorde te zijn van de schoonmaak. Het meisje kijkt en doet verder niets. Zou zij de kruimels opgemerkt hebben?
“Dankuwel,” zegt de Nederlandse dame, en samen vertrekken ze.