TwweeT en de kleine dingen

woensdag, november 13, 2002

Drie vrouwen
Ik zat in de leeszaal die ook bureau en koffiekamer was. Drie vrouwen werkten er in het archief. Twee vrouwen van achteraan in de veertig en één die net te oud was om hun dochter te zijn. Ze hadden een computerprobleem. Alledrie kropen ze achter de pc en dankzij hun gezamelijke kennis en gokjes slaagden ze erin hun probleem op te lossen. Als ik hen zo bezig hoorde leek het me een heel ingewikkeld probleem, zo eentje waar ik mij niet aan zou wagen. Ze namen hun notities erbij, ooit volgden ze blijkbaar samen computerlessen. Ze vergeleken. "Heb jij hierover meer genoteerd?" "Nee, zo zou het moeten lukken." Ze probeerden, gokten, sloten programma's af, begonnen opnieuw. Na een kwartiertje was hun probleem opgelost. Toen begreep ik dat ze een bestand gecopieerd hadden in Windows Verkenner en het een nieuwe naam hadden gegeven. Ik bewonderde hen om hun doorzettingsvermogen.