TwweeT en de kleine dingen

donderdag, december 05, 2002

Kaart
Ik hou van kaarten, landkaarten wel te verstaan. Uren kan ik er naar kijken. Zelfs een simpele kaart van Vlaanderen kan me minutenlang boeien. Telkens opnieuw ontdek ik nieuwe dorpjes, plaatsen waar ik het bestaan nog niet van had vermoed. Wat te denken van Sint-Blasius-Boekel, Elen, Rotem, Waltwilder, Messelbroek, Willebringen, Steenhuize-Wijnhuize, Hemelveerdegem, Kerniel of Kuttekoven? Heerlijk. Ik proef de klanken, besef dat deze exotische oorden eigenlijk vlakbij zijn. Het klinkt allemaal een beetje vreemd in de oren, maar ik weet dat het voor de mensen die er wonen de gewoonste zaak van de wereld is. Maar hoe zou het daar zijn? Zou het er buitenlands aanvoelen? Zouden ze er nog paarden voor hun ploegen spannen om de velden te bewerken? Lopen de boeren er op klompen? Zouden de mensen uit Jeuk nog kunnen lachen om de grapjes om hun dorpsnaam?