TwweeT en de kleine dingen

donderdag, december 19, 2002

Stamboom
Een stamboom interesseert me niet. Dat is me veel te relatief. De namen, de sterfte- en geboortedata, het hele kluwen aan broers en zussen, kinderen en kleinkinderen kunnen me maar weinig boeien.
Maar moest ik een stamboom opstellen, dan zoek ik in vrouwelijke lijn verder. Niet omdat mijn vaders familie me weinig doet, maar omdat de zekerheid dat mijn betovergrootmoeder langs moeders kant mijn bet-overgrootmoeder is, groter is dan dat mijn betovergrootvader langs vaders kant mijn betover-grootvader is.
Wat ik wél graag wil weten, is het verhaal van van al die mensen. Waren ze gelukkig? Wanneer hadden ze het moeilijk? Hadden ze liefdesverdriet? Wat deden de verschillende oorlogen met hen? Wat hadden ze anders gewild in hun leven? Schoot mijn betovergrootmoeder goed op met haar zussen? Wat had mijn overgrootvader graag willen worden? Hadden ze een keuze? Wie of wat stond dit in de weg? Was er ruzie in de familie? En waarover dan wel? Hoe hebben mijn overgrootmoeder en mijn overgrootvader elkaar ontmoet? Waren ze écht verliefd? En wilden ze al hun kinderen eigenlijk wel?
Maar dat zal ik wel nooit te weten komen, dat wordt niet vermeld in de bevolkingsregisters of kiezerslijsten.