TwweeT en de kleine dingen

maandag, januari 27, 2003

Taal
Af en toe heb ik last met de Nederlandse taal – of met de Nederlanders, daar ben ik nog niet helemaal uit. Dat “ze is direct overgeschakeld van borstvoeding op patatten,” hen vreemd in de oren klinkt, dat kan ik nog aannemen. En dat “tetteren” – en een tetterwijf al helemaal – hen onbekend is, daar kan ik ook nog bij. Op momenten dat ik die woorden uitspreek, ben ik me immers bewust van mijn achtergrond, weet ik dat ik het "fout" doe.
Pas wanneer mensen die veronderstellen dat “tricky” in de Van Dale staat, die de militaire politie “marechaussee” noemen en die leven in een land waar “Idool” “Idols” heet, me confronteren met mijn “Vlaming-zijn” (woehoe), word ik onzeker… Maar een portie zelfonderzoek zo af en toe, kan geen kwaad. Ik ga de confrontatie aan!