TwweeT en de kleine dingen

woensdag, maart 26, 2003

Boek
Ik gluurde naast me. De man las een boek en maakte aantekeningen. Grijze letters met rode titeltjes en rode pagina-aanduidingen. Hé, dat boek ken ik, dacht ik. Ik probeerde één zinnetje te lezen om echt helemaal zeker te zijn. Mijn oog viel op het woord koolhydraten. Onmiddellijk wist ik het: Arm en rijk aan tafel, Scholliers. Een boek dat ik zelf zo vaak raadpleegde, waarvan ik zoveel voetnoten maakte, een boek waar ik een jaartje geleden thuis in was.
Meteen was mijn nieuwsgierigheid nog meer geprikkeld. Waarom las de man het boek? Een boek voor geïnteresseerden, voor onderzoekers. Waarover zou de man werken? De vraag lag op mijn lippen. Ik stelde me voor hoe hij zou reageren wanneer ik het hem zou vragen. Hij zou misschien blij zijn dat iemand geïnteresserd was in hem en zijn werk. Of hij zou me een arrogant meisje vinden, dat helemaal niets te maken kon hebben met zijn belangrijk onderzoek. Ik zweeg en keek stilletjes naar het boek.