TwweeT en de kleine dingen

maandag, maart 17, 2003

Meisje
"Aan het verlaten voetbalterrein werd het lichaam van het meisje (28) gevonden." Ongeveer zo stond het in de krant dit weekend.
"Een jonge vrouw van 23 werd het slachtoffer van..." hoorde ik op de radio.
Telkens als iemand die net zo oud of jonger is dan mij "vrouw" genoemd wordt, kijk ik even verwonderd op. Mij mogen ze gerust een meisje van 24 noemen, wanneer de media daar ooit behoefte aan zou hebben. Ook op mijn achtentwintigste mogen ze mij nog "meisje" noemen. Toch vind ik het gek, dat bericht in de krant. Waarom bepaalt een journalist of iemand meisje of vrouw is? Een objectieve leeftijdsgrens is er duidelijk niet in journalistieke middens. Maar misschien had het meisje van 28 de wil uitgesproken eeuwig als "meisje" beschouwd te worden.