TwweeT en de kleine dingen

donderdag, april 03, 2003

Afspraak
Het was koud en het regende. Ik had geen zin om nog langer buiten te wachten en stapte het restaurant in waar we hadden afgesproken. E. had het voorgesteld, ik was er nog nooit geweest. Het was er poepchique. Achteraan ontwaarde ik Jambers met een knappe brunette.
De ober gebaarde me links plaats te nemen. Hij vroeg me of ik alleen was. “Nee, mijn gezelschap komt zo.” “Wil je iets drinken?” Ik twijfelde. “Euh, nee, ik wacht wel tot mijn vriendin er ook is.” Ze had nog tijd, ik was tien minuten te vroeg. Ik haalde mijn boek boven en las wat. De ober bracht me een kommetje dikke groene olijven. Ik voelde me niet helemaal op mijn gemak. Het was iets te chique naar mijn zin om gewoon te zitten wachten. En dat boek, dat hoorde vast ook niet. Nog voor het afgesproken tijdstip overwoog ik wanneer ik E. een sms’je zou sturen, wanneer ze niet kwam opdagen. Tien minuten zou ik haar geven.
Het afgesproken tijdstip verstreek. Geen E. te zien. Ik las verder. Ik probeerde niet naar het uur op mijn gsm te kijken en ook niet naar Jambers. De tien minuten verstreken ook. Geen E. te zien. Ik stuurde haar een berichtje, twaalf minuten was ze te laat nu. Het antwoord kwam al snel. “Ooh, nee, rats vergeten, 1000 keer sorry, en ik heb al gegeten ook.” Zucht.
Ik wenkte de ober en vertelde hem dat mijn gezelschap niet zou komen, dat ik ook niets ging eten maar dat ik wel iets wilde drinken. Daartoe voelde ik mij verplicht. Ik dronk mijn cola-light, betaalde en vertrok. Volgende week beter.