TwweeT en de kleine dingen

zondag, juni 01, 2003

Weg
Wanneer iemand me had gevraagd: "Ben jij een toerist?" wat had ik dan moeten antwoorden?
Ik fietste op m'n eentje door een vreemd landschap, een vreemde stad in een - toch wel - vreemd land. Ik keek naar de boten op het water, het hengelende jongetje met reddingsvest, de vrouwen met een mandje aan hun fiets, alsof ik dat thuis nooit zag. Thuis zag ik die dingen anders. Sneller-gewoner, daar stelde ik me daar geen vragen bij. Hier had ik tijd om te kijken, tijd om dingen vreemd te vinden.
Maar ik was niet op vakantie. Ik deed niet alleen leuke dingen, ik deed ook hele gewone, huiselijke dingen. En ik voelde me een beetje thuis.
En ja, ik had een koffer bij me, maar niet omdat ik op vakantie was, wel omdat ik ging "logeren".
Was ik een toerist? Ik weet het niet.