TwweeT en de kleine dingen

vrijdag, juli 04, 2003

Vreemd
Vanmiddag kocht ik iets waarvan ik niets afweet.
Ik stapte een gerenommeerde muziekwinkel binnen en wandelde recht naar de kassa. Voorbij tientallen gitaren en versterkers en een verkoper die heel minutieus een elektrische gitaar oppoetste. Een beetje verderop vertelde de ene verkoper tegen de andere over de zus van Ronny Mosuse. Ik durfde slechts heel af en toe een blik werpen op de gitaren. Dat zijn vreemde dingen voor mij. Nog nooit heb ik zulke dingen bepoteld, laat staan er muziek mee gemaakt.
“Wat kan ik voor u doen?”
Een vlotte verkoper stapte op mij af, hij had mijn onwennigheid opgemerkt.
“Ik zoek drumstokken, maar ik ken er niets van.”
Meteen gaf ik me helemaal bloot.
“Oh, dat is niets, ik ook niet.” Waarop een hele uitleg volgde, de grapjas.
Hij raadde mij aan de meest gewone, meest gebruikte stokken te kopen. Wanneer ze niet zouden bevallen, kon de nieuwe eigenaar ze nog steeds komen ruilen. Goed idee.
Sinds vanmiddag liggen er hier twee stokken te blinken op mijn bureau. Stokken die mijn ogen uitsteken, die steeds meer vragen bij me oproepen.
Waarom gaf de verkoper mij stokken met houten bolletjes, en niet die met plastieken bolletjes? Hij noemen de échte drummers die bolletjes? Uit welke houtsoort worden drumstokken doorgaands gemaakt? Uit welke houtsoort zijn deze stokken gemaakt? (Voor de kenners: “Vic Firth the perfect pair” American classic 5A) En tenslotte: stinken alle drumstokken zo?