TwweeT en de kleine dingen

dinsdag, januari 27, 2004

Sprookje
“Soms lopen hier net sprookjesfiguren rond.”
Ik wist onmiddellijk wie ze voor ogen had, al bleef het mij onduidelijk aan welke sprookjesfiguur ze exact dacht. Voor mij belichaamde de vrouw zowat alle rollen uit Roodkapje. De oude vrouw had veel weg van zowel de grootmoeder, gezien haar gevorderde leeftijd, de jager, door het jagershoedje dat ze droeg als Roodkapje omwille van de rode kleur van het hoedje. Alleen de wolf, die rol zou iemand anders voor zijn rekening moeten nemen.



“Welke woorden zouden haar het makkelijkst in de mond liggen?” vroeg ik me af.
Net als Roodkapje, heel verbaasd: “Grootmoeder, wat heeft u grote oren!”
Of stapte de vrouw liever gezond en wel, ‘zo goed als nieuw en helemaal compleet’ uit de buik van de boze wolf?
Ik vroeg het haar niet. Misschien zou ze dan haar geweer bovenhalen en ‘pief poef paf’ zeggen. Ik ben niet zo dol op jagers.