TwweeT en de kleine dingen

maandag, juli 19, 2004

Ontdekkingen
Ik heb al een hele ontdekkingstocht achter de rug vandaag.  Ik trok naar de stad die ik altijd invul achter 'geboorteplaats' op allerhande documenten. Hop de trein op, want de trein is altijd een beetje reizen.  En een ontdekkingstocht ook, dus dat kwam mooi uit. Ik zocht de weg in mijn geboortestad, en vond hem.  Ik keek omhoog naar het gebouw waar ik lang geleden - een kwarteeuw - ter wereld kwam en zocht me een weg naar het bewijs daarvan.
"Ik had graag een kopie van mijn geboorteakte," vroeg ik aan het meisje achter de balie.  "Waarvoor moet dat dienen?" vroeg zij op haar beurt. "Voor mijn nieuwe werkgever," antwoordde ik.  Dat was blijkbaar een goed antwoord want ze haalde een dik boek boven, bladerde er een hele tijd in en legde het uiteindelijk op de kopieemachine. Ze sneed alle randjes van de kopie en hield een mooi, klein papiertje over.  "Alhier geboren op heden" las ik. En "te 09,55 uur." Dat wist ik helemaal niet, dat ik om vijf voor tien geboren ben. "Ha," dacht ik. Mijn ontdekkingstocht ging verder. Ik zag de naam van mijn vader, met alle aanhangsels en die van mijn moeder, ook met aanhangsels.  Drie namen hebben ze.  Maar dat wist ik al, dat was geen ontdekking. "In het bijzijn van Herman xxx, treinbestuurder, vierentwintig jaar en Maria xxx, zonder beroep, achtenveertig jaar." Dat wist ik helemaal niet, dat mijn vader op de dag van mijn geboorte in het gezelschap was van een treinbestuurder en van een vrouw zonder beroep. Wat deden die mensen daar?  En wat doen ze nu? Mijn voorlopig laatste ontdekking van de dag deed ik toen ik het papiertje een tweede keer las. "De vijftiende december, te 11,30 uur," las ik. Mijn vader was er snel bij.  Ik was nog geen twee uur oud en hij wilde al aan de hele wereld verkondigen dat hij een kind had "van het vrouwelijk geslacht".