TwweeT en de kleine dingen

maandag, september 13, 2004

Bus
"Wegens werken op het Nederlandse net, rijdt deze trein niet verder dan Roosendaal. Reizigers met bestemming Dordrecht, Rotterdam of Amsterdam kunnen gebruik maken van een vervangende busdienst naar Breda. Daar kunnen zij overstappen op een trein naar Dordrecht, Rotterdam en Amsterdam. U moet rekening houden met een vertraging van minstens zestig minuten."
Ik stap van de trein en zoek een plaatsje in de bus. Ik haal mijn boek opnieuw boven en hoop dat we snel vertrekken. Om me heen wordt de bus steeds voller. We vertrekken. Mensen babbelen uitgelaten. Ik draai mijn bladzijde om. De chauffeur zet een muziekje op. Help, denk ik. Ik hoef geen muziek. "Heb je even voor mij.." hoor ik. Ik probeer mijn gehoor uit te schakelen. Het lukt niet. "Oweeooo" In koor. Vijftig Nederlandse monden kwelen mee. Niet ergeren, lezen, maan ik mezelf aan. Het is moeilijk. Letter voor letter kruipen we naar Breda.