TwweeT en de kleine dingen

dinsdag, december 14, 2004

Aquarium
Elke ochtend verblijf ik een tijdje onder water. Pas wanneer het water mij bereikt, kom ik weer boven water. Dat heeft alles te maken met de slaap in mijn ogen en de goede voornemens die ik elke keer opnieuw maak. Eerst naar het nieuws luisteren, dan opstaan, denk ik iedere morgen.
Wanneer iets voor zeven uur mijn wekker gaat, zet ik mijn radio aan. Ik luister geconcentreerd naar de hoofdpunten van het nieuws, maar blijf in mijn warme bed liggen. Het eerste item krijg ik nog mee, daarna wordt alles grijs, een grote woordenbrij. Na het weerbericht, tijdens het eerste liedje van de ochtend – voor mij toch – gaat er opnieuw een lichtje schijnen en is het tijd om op te staan. Vraag me wat op dat ogenblik wat er in het nieuws zat of welk weer het zal worden, en ik moet het antwoord schuldig blijven. Allemaal grijs. Pas onder de douche voel ik hoe ik porie na porie, vezel na vezel wakker word, hoe de wereld mij steeds meer bereikt.
Maar toch was ik aanwezig terwijl ik onder water verbleef. In de loop van de dag herinner ik me dat ik bepaalde dingen al eens eerder hoorde. Meer bepaald tijdens het nieuws van zeven uur.