TwweeT en de kleine dingen

vrijdag, januari 28, 2005

Vragen
De vrouw had een baby’tje op schoot. Het kind speelde een beetje met de papieren onderleggers. Op de grond naast de vrouw stond een maxi-cosi. De vrouw vroeg aan de ober hoe oud het kind was. “Vijf maanden,” antwoordde hij. Ik zou de baby ouder hebben geschat. Even dacht ik dat ze paste op zijn kind. “En is het een meisje of een jongen?” “Een meisje,” antwoordde de ober. Dat zie je toch, dacht ik. Zo’n meisjesgezicht.
Toen het eten arriveerde, legde de vrouw de baby in de maxi-cosi naast haar. De ober keek er niet naar om. Hij kwam de lege borden afruimen, en de vrouw nam de baby terug op de schoot. Haar baby, het moet haar baby zijn, dacht ik steeds. Ze legde de baby aan haar borst. Het was haar baby, nu wist ik het zeker. Maar waarom vroeg ze dan aan de ober hoe oud ze was?
De vrouw maakte aanstalten om op te stappen. Ze deed haar jas aan, trok de jas van de baby aan en legde haar opnieuw in de maxi-cosi. “Mag ik even komen kijken, want nu ben ik wel nieuwsgierig?” vroeg ze aan de ober. Hij troonde haar mee naar een wieg die achterin de zaak stond. Ik slaakte een zucht van verlichting. Mysterie opgelost.