TwweeT en de kleine dingen

donderdag, september 07, 2006

Trein
Maandag had ze me in gebrekkig Frans gevraagd of de trein echt wel naar Brussel reed. “Ja”, zei ik, “maar het is een stoptrein.” “Hoe vaak stopt die dan?” had ze gevraagd. “Vier keer en dan zijn we in Brussel-Noord.” “En wanneer vertrekt de trein? Nu of binnen vijf minuten?” “Over vijf minuten”, had ik geantwoord.
Intussen was de trein helemaal gestopt en waren de passagiers uitgestapt. We stapten op. Ik zocht een plaatsje en deed mijn jasje uit. Ze kwam dicht bij mij zitten. “Ga jij ook naar Brussel?” vroeg ze. “Nee, ik moet er al eerder uit.” Verder zwegen we. Ik glimlachte naar haar en stapte uit net voor de trein in Brussel zou aankomen.
Vanmorgen nam ik een trein vroeger. Mijn tempo ’s ochtends ligt alweer iets hoger. Terwijl de roltrap mij en tientallen andere pendelaars naar het perron bracht, wierp ik een blik over mijn schouder. Vlak achter me zag ik de vrouw van maandag. Ze lachte, ik lachte terug.