TwweeT en de kleine dingen

maandag, november 06, 2006

Eekhoorn
Ik hoorde hem zeggen dat hij daarvan nog nooit had gehoord, van vliegende eekhoorns. Dat het een dichterlijke vrijheid was. En dat ze het maar vrij moest vertalen. Ik draaide me om en schudde van 'nee'. Die beestjes bestaan wel degelijk. Vraag me niet hoe ik dat wist, maar ik wist het wel.
Hij had het begrepen en vertelde aan de vrouw aan de andere kant van de lijn dat vliegende eekhoorns wel degelijk bestaan. "Nele had vroeger een vliegende eekhoorn als huisdier", hoorde ik hem vertellen. Verbaasd draaide ik me om. Hij keek me niet aan. "Ze zegt hier net dat dat beestje in haar huis van kast tot kast vloog." De vrouw aan de andere kant van de lijn stelde blijkbaar een vraag. "Wel tien meter ver kunnen ze vliegen. Ze zijn zo ongeveer twintig centimeter groot, vertelt ze. Maar het was wel erg vuil in huis. Die piesten overal. Daarom heeft ze die eekhoorn uiteindelijk maar weggedaan." Waar hij het haalde, ik had geen idee. Maar zij geloofde hem. En hij gaf geen krimp. Ik heb iets uit te leggen als ik haar opnieuw zie.